Okey La! PERCAYA TAK 2038 TIADA LAGI SISTEM KOMPUTER




Dipercayai tahun 2038 akan menyebabkan beberapa software akan gagal berfungsi. ini disebabkan oleh "rounding error" apabila software yang didevelop dengan C yang gunekan fungsi time_t. time_t ni adalah datatype (defined dari time.h) yang 'diakui' oleh ISO C yang diukur dari 1 Januari 1970

Dalam C, nilai maksimum untuk signed integer (32-bit) adalah 2,147,483,647 (hex: 0x7FFFFFFF). so, the problem is apabila tiba masa (int a = 0x7FFFFFFF) iaitu pada 3:14:7 pagi 19 Januari 2038. dan untuk saat berikutnye, iaitu a+1, a akan jadi 0x80000000, tapi disebabkan melebihi had maksimum untuk integer, maka "DateTime" akan direset balik ke tahun 1901 (sebab value a sekarang jadi -2,147,483,648)

Kebanyakkan sistem unix 32-bit akan mengalami masalah ini, disebabkan hampir keseluruhan applikasi unix dibangunkan dengan C.




Apa Itu C?
Bahasa C adalah salah satu bahasa pemograman yang popular di dunia dan mempunyai kemampuan lebih dari bahasa pemograman yang lain. Banyak sekali aplikasi-aplikasi yang di tulis dalam bahasa C. Bahkan, Software Development Kit untuk Windows ditulis dalam bahasa C. Bahasa C merupakan bahasa pemograman yang sifatnya portable, iaitu dengan sedikit atau tanpa perubahan, suatu program yang ditulis dengan bahasa C pada suatu komputer dapat dijalankan pada komputer lain. Bahasa C merupakan general-purpose language yaitu bahasa pemograman yang dapat digunakan untuk tujuan apa saja. C merupakan industrial-strength language. Dengan bahasa C anda dapat membangun beragam aplikasi mulai dari pemograman sistem, aplikasi cerdas (artificial intelligence), sistem pakar, utility, driver, database, browser, network programming, sistem operasi, game, virus, dll.
SAMBUNGAN.



CUBE KLIK GAMBAR DIBAWAH

5 comments:

  1. tak diketahui lagi apa yang akan menggantikan.
    mungkin ada dalam perancangan mereke2 yg terlibat dgn benda nie kot?

    ReplyDelete
  2. iabeh la kerorooooo x buleh wat projeeek da time tuh hahaha

    ReplyDelete

no **** please